Afspraken over eten en drinken op De Lochtenbergh

We vinden het belangrijk om een Gezonde School te zijn. We proberen onszelf hierin steeds te verbeteren en hebben onlangs ook het vignet gezonde school behaald.
We proberen ook jaarlijks deel te nemen aan de gratis EU-fruitverstrekking. We krijgen dan gedurende 20 weken, gratis fruit en/of groente geleverd. Drie keer in de week krijgen onze leerlingen extra fruit en groenten aangeboden. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat de leerlingen het erg lekker en leuk vinden om samen fruit of groente te eten in de klas. Zien eten, doet eten.
We starten hiermee in november 2019. Het fruit/groente project loopt tot de meivakantie in 2020.
Om ervoor te zorgen dat onze leerlingen op school niet teveel frisdrank gebruiken, waar over het algemeen erg veel suiker inzit, hebben we de volgende regels met betrekking tot drinken op school:
  • Tijdens de kleine ochtendpauze, mogen de leerlingen alleen water drinken uit een bidon of beker. Geef bijv. eens water met blaadjes munt of citroensap mee!
  • Tijdens de grote pauze mogen de leerlingen een beker met eigen drinken of pakje drinken meebrengen van thuis.

We willen ook stimuleren dat er gezond gegeten wordt. In de kleine pauze zien we graag fruit of een boterham. In de grote pauze mogen de leerlingen ook een broodmaaltijd en fruit meebrengen. Enkele tips voor de lunch:
  • Geef verschillende kleuren groente en gedroogd fruit of ongezouten noten mee in de broodtrommeltjes met verdeelvakjes
  • Kies voor volkorenbrood
  • Pannenkoeken van volkorenmeel met appelstroop of kaas
  • Koude pastasalade, bij voorkeur ook volkoren pasta

Bij verjaardagen van de leerlingen mag er natuurlijk wel iets lekkers getrakteerd worden.
Een kleine traktatie is voldoende. In de hogere groepen wordt vaak op het einde van de lesdag getrakteerd.